Zakończenie realizacji ogólnopolskiego projektu edukacyjno – społecznego „Każdy inny – wszyscy równi”

W roku szkolnym 2022/2023 w Szkole Podstawowej w Starej Wsi realizowany był Ogólnopolski Projekt Edukacyjno - Społeczny „Każdy inny - wszyscy równi”. Koordynatorami projektu była mgr Justyna Bichuniak i mgr Marta Bogusz.

Celem projektu było uwrażliwienie na obecność i potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwijanie empatii wobec osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, kształtowanie tolerancji wobec osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, likwidowanie uprzedzeń na temat osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przygotowanie do współuczestniczenia z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w życiu.

W ramach projektu zrealizowane zostały takie działania jak: organizacja zajęć i prelekcji dotyczących: Międzynarodowego Dnia Głuchych i Języka Migowego, Międzynarodowego Dnia Osób z Niepełnosprawnością, Światowego Dnia Życzliwości, Międzynarodowego Dnia Niewidomych, Światowego Dnia Zespołu Downa, Światowego Dnia Świadomości Autyzmu.

Wspólnie z uczniami stworzona została  „wypukła książka” przydatna osobom z wadą wzroku oraz  zaprojektowano „Logo niepełnosprawnych”. W starszych klasach odbył się „Turniej wiedzy o niepełnosprawności” oraz w młodszych zajęcia ze zmysłami wzroku, słuchu, węchu, smaku i dotyku. W ramach pedagogizacji rodziców tworzone były gazetki informacyjno - edukacyjne dotyczące osób z niepełnosprawnością.

We wrześniu uczniowie wzięli udział w Ogólnopolskiej Akcji „Kocham Słyszeć” – w ramach obchodów Międzynarodowego dnia Głuchych i Języka migowego - uwrażliwiającej uczniów na potrzeby osób z niepełnosprawnością słuchową. W miesiącu marcu zorganizowany został Dzień Kolorowej Skarpetki wspierający osoby z Zespołem Downa. W kwietniu zorganizowano konkurs plastyczny „Najpiękniejsze skrzydła niebieskiego motyla – symbol autyzmu”.

Powyższe działania utwierdzają w przekonaniu, że projekt „Każdy inny – wszyscy równi” był dla uczniów interesujący, rozwijał ich kreatywność i wrażliwość. Dużym sukcesem projektu było zaangażowanie uczniów i chęć włączania się w dodatkowe akcje na rzecz osób z niepełnosprawnością,  przyczyniając się tym samym do zwiększania świadomości społeczeństwa dotyczącej osób z różnego rodzaju niepełnosprawnością.  

NA GÓRĘ