LAS BLIŻEJ NAS

Innowacja organizacyjno- metodyczna” Las bliżej nas”

 

W roku szkolnym 20201/2022 w klasach V i VI realizowana jest innowacja pedagogiczna, organizacyjno – metodyczna: „Las bliżej nas”, która jest naszą odpowiedzią na potrzeby dbania o najbliższe otoczenie, uwrażliwianie małych ludzi na piękno przyrody, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej drugiego etapu edukacyjnego.

Celem innowacji jest:

  • zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wpieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności.
  • podniesienie, jakości pracy szkoły w zakresie stosowania nowoczesnych metod zabawowych twórczych z elementami doświadczania, obserwowania, czy eksperymentowania.
  • zdobywanie umiejętności obserwacji środowiska naturalnego.
  • poznanie podstawowych zasad ochrony środowiska naturalnego i podejmowanie działań w kierunku jego ochrony.
  • budowanie szeroko pojętych postaw proekologicznych i czynna ochrona przyrody.
  • promowanie stylu życia opartego o współistnienie człowieka w harmonii z całą przyrodą.
  • zdobycie wiedzy na temat umiejętnego korzystania z zasobów Ziemi.
  • integrowanie działań ekologicznych przedszkola i rodziny.                   
  • zainteresowanie dzieci otaczającym światem.
  • poznawanie wielorakości, złożoności i bogactwa świata. 
  • stymulowanie dziecięcej aktywności w kierunku poznawania i rozumienia otaczającej przyrody.
  • rozwijanie naturalnej zdolności dziecka do stawiania pytań.
  • poszerzanie wiedzy, poznanie nowych pojęć.
  • sprawianie radości z możliwości eksperymentowania i działania.
  • pomoc w odkrywaniu potencjału dziecka.
  • kształtowanie zdolności do analizowania, ciekawości badawczej.
  • poszukiwanie wiedzy o świecie.
  • rozwijanie spostrzegawczości, twórczości i kreatywności.
  • umiejętne zastosowanie przez nauczycieli nowoczesnych metod pracy z elementami eksperymentu.

  Działania, które zostaną podjęte dzięki naszej innowacji pozwolą na kształtowanie pozytywnych, zgodnych z prawami natury postaw dziecka, a także rozbudzenie zamiłowania do przyrody. Ponieważ zainteresowania uczniów w dzisiejszych czasach bardzo wyprzedzają i przekraczają treści zawarte w programach nauczania, jednym z celów tej innowacji pedagogicznej jest pogłębienie treści programowych z zakresu zagadnień ekologicznych i ochrony środowiska.

 

Zajęcia są podzielone na IV moduły, zgodnie z porami roku

1. Jesień w lesie

2. Zima w lesie

3. Wiosna w lesie

4. Lato w lesie

Na każdych zajęciach terenowych uczniowie będą dokonywać obserwacji zmian w przyrodzie ekosystemu leśnego. Będą przeprowadzać badania czystości wody powietrza i gleby. Wszystkie zmiany i pomiary karty pracy będą dokumentowane, tak aby na zakończenie innowacji pracując zespołowo wyciągnąć wnioski.

Moduł III - Wiosna w lesie

Uczniowie skupili się na oznaczaniu roślin kwitnących runa leśnego. Korzystali z aplikacji flora Incognita. Rozwiązywali karty pracy, zagadki przyrodnicze i stworzyli leśne kompozycje.

Oznaczanie gatunków drzew, ph wody i gleby

"Las bliżej nas" to innowacja pedagogiczna realizowana w naszej szkole łącząca dziedziny biologii i chemii. Na zajęciach terenowych grupa młodsza przypomniała sobie budowę wartwową lasu, oznaczyła gatunki drzew liściastych i iglastych rosnących w okolicy, zapoznali się ze skalą...

NA GÓRĘ