Regulamin organizacji i funkcjonowania szkoły w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19

REGULAMIN FUNKCJONOWANIA

Szkoły Podstawowej

im. Prymasa Tysiąclecia Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Starej Wsi

od 1 września 2021 r.,

w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19  

opracowany na podstawie wytycznych MEiN, MZ i GIS  

dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny stacjonarny 
z dnia 2 sierpnia 2021 roku 

 

OGÓLNE ZASADY SANITARNE

1. SZCZEPIENIE – rekomendowane dla pracowników szkoły oraz uczniów
w określonych  grupach wiekowych.  

2. DEZYNFEKCJA – przed i po zajęciach mycie powierzchni detergentem lub dezynfekcja  środkiem dezynfekującym.  

3. DYSTANS – minimalna odległość pomiędzy osobami: 1,5 m.  

4. HIGIENA – częste mycie rąk (lub dezynfekcja rąk), ochrona podczas kichania
i kaszlu,  unikanie dotykania oczu, nosa i ust.  

5. MASECZKA – w przestrzeniach wspólnych, gdy nie można zachować dystansu. 
6. WIETRZENIE – przed, po i w trakcie zajęć oraz przerw, a także w dni wolne od zajęć.  

Ogólne zasady organizacji zajęć w szkole

  • § 1  

1.     Do szkoły może uczęszczać uczeń bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej oraz gdy nie  został nałożony na niego obowiązek kwarantanny lub izolacji domowej.

2.     Uczniowie mogą być przyprowadzani do szkoły i z niej odbierani przez opiekunów bez  objawów infekcji lub choroby zakaźnej oraz gdy nie został nałożony na nich obowiązek  kwarantanny lub izolacji domowej. W drodze do i ze szkoły opiekunowie z dziećmi oraz  uczniowie przestrzegają aktualnych przepisów prawa dotyczących zachowania  w przestrzeni publicznej.  .

3.     Przy wejściu do budynku szkoły zamieszcza się informację o obowiązku dezynfekowania  rąk oraz instrukcję użycia środka dezynfekującego. Wszystkim umożliwia się skorzystanie  z płynu do dezynfekcji rąk oraz regularnie napełnia się dozowniki. Rekomenduje się, aby  uczniowie po przyjściu do szkoły w pierwszej kolejności myli ręce wodą z mydłem.

4.     Opiekunowie odprowadzający dzieci mogą wchodzić do budynku szkoły lub na teren  szkoły, zachowując zasady:

1) 1 opiekun z dzieckiem/dziećmi, 

2) dystans od kolejnego opiekuna z dzieckiem/dziećmi min. 1,5 m,  

3) dystans od pracowników szkoły min. 1,5 m,  

4) opiekunowie powinni przestrzegać obowiązujących zasad związanych  z bezpieczeństwem zdrowotnym obywateli, m.in. stosować środki ochronne w postaci  maseczek oraz dezynfekować ręce lub użyć rękawiczek jednorazowych. 

5.     Rodzice mają obowiązek zaopatrzyć dziecko w maseczki do zastosowania w przestrzeni  publicznej (zgodnie z aktualnymi przepisami prawa) oraz w przestrzeni wspólnej szkoły,  gdy nie ma możliwości zachowania dystansu.  

6.     Wymaga się stosowanie maseczek w przestrzeni wspólnej przez uczniów. 

7.     Ogranicza się, do niezbędnego minimum, przebywanie w szkole osób z zewnątrz (tylko  osoby bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej). Są one zobowiązane do zastosowania  środków ochronnych (maseczki), zachowania dystansu od innych osób (min. 1,5 m) oraz  przebywania w wyznaczonych obszarach szkoły. Dodatkowo zaleca się dezynfekcję rąk lub  użycie rękawiczek jednorazowych.

8.     Zapewnia się sposoby szybkiej, skutecznej komunikacji z opiekunami ucznia  z wykorzystaniem technik komunikacji na odległość.

9.     Szkoła posiada termometry bezdotykowe i dezynfekuje je po użyciu w danej grupie.  W przypadku posiadania innych termometrów niż termometr bezdotykowy konieczna jest  dezynfekcja po każdym użyciu. Dopuszcza się używanie innych urządzeń do  bezdotykowego pomiaru temperatury  

10. Jeżeli pracownik szkoły zaobserwuje u ucznia objawy mogące wskazywać na infekcję dróg  oddechowych (w szczególności temperatura powyżej 38°C, kaszel, duszności), należy  odizolować ucznia w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu, zapewniając  min. 2 m odległości od innych osób transportu), i niezwłocznie powiadomić rodziców/opiekunów  o konieczności pilnego odebrania ucznia ze szkoły (rekomendowany własny środek 

11. Zapewnia się taką organizację pracy i jej koordynację, która umożliwi zachowanie dystansu  między osobami przebywającymi na terenie szkoły, szczególnie w miejscach wspólnych,  i ograniczy gromadzenie się uczniów na terenie szkoły. W miarę możliwości, sale i węzły  sanitarne wyznacza się dla poszczególnych klas  w sposób umożliwiający zachowanie  zasady dystansu społecznego.

12. W miarę możliwości ustala się indywidualny harmonogram/plan dnia (lub tygodnia) dla  danej klasy, uwzgledniający m.in.: 

1) godziny przychodzenia i wychodzenia ze szkoły;  

2) korzystanie z przerw (nie rzadziej niż co 45 min);  

3) korzystanie ze stołówki szkolnej;  

4) zajęcia na boisku.

13.  W miarę możliwości jedna grupa uczniów (klasa) przebywa w wyznaczonej i stałej sali.

14. W salach lekcyjnych, w których zajęcia prowadzą różni nauczyciele, rekomenduje się: 

1) zachowanie odległości między stolikiem nauczyciela a ławkami uczniów, co najmniej  1,5 m, chyba, że pomiędzy stolikiem nauczyciela a ławkami uczniów znajduje się  przegroda o wysokości co najmniej 1 m, licząc od powierzchni stolika, 
2) pozostawienie wolnej ławki w bezpośrednim sąsiedztwie stolika nauczyciela, 

 3) przed rozpoczęciem zajęć zdezynfekowanie powierzchni dotykowej biurka  nauczyciela,  

4) w miarę możliwości ograniczenie przemieszczania się nauczyciela pomiędzy ławkami  uczniów,  

5) w miarę potrzeby zapewnienie nauczycielowi maseczek, rękawiczek jednorazowych  lub środków do dezynfekcji rąk.

15.  Bezwzględnie obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk (po przyjściu do  szkoły należy bezzwłocznie umyć ręce), ochrona podczas kichania i kaszlu oraz  unikanie dotykania oczu, nosa i ust.

16. Przedmioty i sprzęty znajdujące się w sali, których nie można skutecznie umyć, uprać lub  dezynfekować, usuwa się lub uniemożliwia do nich dostęp.

17. Uczeń posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na  stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub w szafce. Uczniowie nie mogą wymieniać się  przyborami szkolnymi między sobą. Przybory i podręczniki można zostawiać w szkole,  kiedy uczeń wraca do domu.  

18. Infrastruktura szkoły, sprzęt i przybory sportowe są regularnie czyszczone z użyciem wody  z detergentem lub innych środków dezynfekujących. W sali gimnastycznej podłoga jest  myta przy użyciu wody z detergentem lub zdezynfekowana po każdym dniu zajęć, a  używany sprzęt sportowy – po każdym jego użyciu przez daną klasę. 

19. Należy wietrzyć sale, części wspólne (korytarze) co najmniej raz na godzinę, w czasie  zajęć i podczas przerwy, a także w dni wolne od zajęć.

20. Zaleca się korzystanie przez uczniów z boiska szkolnego oraz pobyt na świeżym powietrzu  na terenie szkoły.

21.  Rekomenduje się organizację wyjść w miejsca otwarte, np. park, las, tereny zielone, z  zachowaniem dystansu od osób trzecich oraz zasad obowiązujących w przestrzeni  publicznej. Należy unikać wyjść grupowych i wycieczek do zamkniętych przestrzeni z  infrastrukturą, która uniemożliwia zachowanie dystansu społecznego.

22. Podczas realizacji zajęć, w tym zajęć wychowania fizycznego i sportowych, w których nie  można zachować dystansu, należy zrezygnować z ćwiczeń i gier kontaktowych.

23. Uczeń nie powinien zabierać ze sobą do szkoły niepotrzebnych przedmiotów. Ograniczenie  to nie dotyczy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a w szczególności  z niepełnosprawnościami. W takich przypadkach należy dopilnować, aby dzieci nie  udostępniały swoich zabawek innym, natomiast opiekunowie dziecka powinni zadbać  o regularne czyszczenie (pranie lub dezynfekcję) zabawki, rzeczy.

24. Ustala się bezpieczne zasady korzystania z szatni, obowiązujące w przestrzeniach  wspólnych, tak aby w danym czasie w szatni przebywał jeden oddział. Wprowadza się  różne godziny przychodzenia uczniów do szkoły zgodnie z harmonogramem, aby uniknąć  kontaktu dzieci z różnych klas.  

25. Zajęcia świetlicowe odbywają się w świetlicy szkolnej, w miarę możliwości w grupach  uczniów z danej klasy oraz w razie potrzeby w innych salach dydaktycznych, które nie są  wykorzystywane do bieżącej nauki. Do regulaminu korzystania z zajęć świetlicowych  wprowadza się zapisy dotyczące zachowania bezpieczeństwa w czasie epidemii. Zaleca się  w pierwszej kolejności regularne mycie rąk wodą z mydłem, ewentualnie dezynfekcję rąk.  Świetlice należy wietrzyć (nie rzadziej niż co godzinę w trakcie przebywania dzieci w  świetlicy), w tym w szczególności przed przyjęciem dzieci oraz po przeprowadzeniu prac  porządkowych – czyszczenie przy użyciu wody z detergentem lub dezynfekcji.  

26. Personel kuchenny i pracownicy administracji oraz obsługi sprzątającej powinni ograniczyć  do minimum kontakty z uczniami oraz nauczycielami. W przestrzeni wspólnej rekomenduje  się stosowanie maseczki (najlepiej chirurgicznej). 

27. Ustala się i upowszechnia zasady realizacji zajęć pozalekcyjnych organizowanych w szkole. Nie powinny odbywać się one w trakcie zajęć obowiązkowych szkoły, a po ich  zakończeniu. Rekomenduje się organizację zajęć pozalekcyjnych w małych grupach lub w  oddziałach klasowych, z zachowaniem ograniczeń, zakazów i nakazów  przeciwepidemicznych. Przed rozpoczęciem i po zakończeniu tych zajęć – mycie
i  dezynfekcja powierzchni dotykowych oraz dokładne wietrzenie sal.

28. Ustala się i upowszechnia zasady korzystania z biblioteki szkolnej oraz godziny jej pracy,  uwzględniając konieczny okres 2 dni kwarantanny dla książek i innych materiałów  przechowywanych w bibliotekach.

29. We współpracy z pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania ustala się  i upowszechnia zasady korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej oraz godziny jego  pracy, uwzględniając wymagania określone w przepisach prawa oraz aktualnych  wytycznych m.in. Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia.

30. Dyrektor szkoły aktualizuje i upowszechnia procedury funkcjonowania szkoły w czasie  epidemii, z uwzględnieniem:  

1) specyfiki szkoły, w tym realizacji zajęć pozalekcyjnych, konsultacji i zajęć w formie  zdalnej;  

2) zaleceń wskazanych w wytycznych;  

3) aktualnych przepisów prawa.  

31. Dyrektor szkoły wprowadza dodatkowe środki ostrożności dotyczące funkcjonowania w  szkole dzieci z chorobami przewlekłymi, w porozumieniu z ich rodzicami/opiekunami  prawnymi:

1) obowiązek zachowania dystansu podczas zajęć lekcyjnych, w świetlicy; 

2) w przypadku braku możliwości zachowania dystansu w miejscach wspólnie  użytkowanych, tj. podczas zajęć lekcyjnych, w świetlicy, na korytarzach, w szatni –  obowiązek osłony ust i nosa maseczką.  

 

Organizacja pobytu uczniów w szkole, w tym w przestrzeni wspólneji w czasie przerw

  • § 2  

1.     Uczniowie obowiązkowo stosują osłonę ust i nosa (maseczka) w przestrzeni wspólnej budynku (szatnie, korytarze, toalety…) do czasu zajęcia miejsca w sali lekcyjnej.

2.     Po wejściu do budynku szkoły, a przed skorzystaniem z szatni uczniowie obowiązkowo dezynfekują ręce. Po zmianie obuwia w szatni uczniowie obowiązkowo myją lub dezynfekują ręce. Nauczyciele i pracownicy obserwują zachowanie uczniów w tym zakresie i często przypominają o tym obowiązku.

3.     Poszczególne grupy uczniów w miarę możliwości nie kontaktują się ze sobą. Nauczyciele i pracownicy obsługi zachowują na terenie szkoły między sobą dystans społeczny wynoszący minimum 1,5 metra.

4.     Zajęcia edukacyjne uczniowie poszczególnych klas odbywają się w stałych salach lekcyjnych z wyłączeniem wychowania fizycznego, informatyki i edukacji informatycznej:

Klasa I   – sala nr 21 na 1 piętrze,

klasa II   – sala nr 27 na 1 piętrze    

klasa III   – sala nr 23 na 1 piętrze,
klasa IV   – sala nr 24 na 1 piętrze

klasy V    – sala nr 18 obok sekretariatu,

klasa VI   – świetlica na parterze sali gimnastycznej,

klasa VII  – sala komputerowa na parterze,

klasa VIII  – sala nr 14 na parterze

 

5.     Uczniowie po przebraniu obuwia i pozostawieniu ubrania wierzchniego w szatni udają się prosto do sali lekcyjnej i czekają na rozpoczęcie lekcji pod opieką nauczyciela, który pełni dyżur  na korytarzu od godz. 7. 40.

6.     Uczniowie poszczególnych klas I- VIII wchodzą do budynku szkoły nie wcześniej niż
o godz. 7. 40 według harmonogramu:

- Klasy I – III od godz. 7. 40 wchodzą do budynku szkoły wejściem dolnym od boiska szkolnego i korzystają z wyznaczonych szatni następnie udają się do swoich klas na 1 piętrze klatką schodową od strony stołówki;

- Rodzice pracujący uczniów kl. I-III, którzy muszą wysłać swoje dzieci do szkoły wcześniej, fakt ten zgłaszają do dyrektora.

- Nauczyciele w klasach I-III organizują przerwy dla swoich uczniów w interwałach adekwatnych do potrzeb, jednak nie rzadziej niż co 45 min.

- Klasy IV - VIII od godz. 7. 45 wchodzą do budynku szkoły wejściem głównym i korzystają z wyznaczonych szatni następnie udają się do swoich klas klatką schodową od strony sali gimnastycznej.

- W celu zminimalizowania kontaktów z uczniami innych klas uczniowie klas IV - VIII w czasie przerw na korytarzach starają się przebywać w obrębie swoich grup klasowych i korzystają z maseczek .

7.     Uczniowie korzystają z boiska szkolnego oraz przebywają na świeżym powietrzu na terenie szkoły w czasie przerw na zasadach ustalonych przez dyrektora szkoły.

8.     Podczas zajęć wychowania fizycznego należy ograniczać ćwiczenia i gry kontaktowe i zastąpić je innymi. Rekomenduje się tenis stołowy, piłkę siatkową, biegi przełajowe, trening przekrojowy itp.) Przy odpowiedniej pogodzie zajęcia wychowania fizycznego obowiązkowo odbywają się na boisku szkolnym. Użyty sprzęt sportowy i  podłoga w sali gimnastycznej powinny być myte wodą z detergentem lub dezynfekowane każdego dnia.

9.     Każdorazowo po zajęciach informatyki i edukacji informatycznej, po każdej grupie uczniów wszystkie powierzchnie dotykowe muszą być dezynfekowane, a sala komputerowa wietrzona. Podczas zajęć w sali komputerowej przerwę śródlekcyjną organizuje się po 40 min. zajęć.

10.  Jeśli pracownik szkoły zaobserwuje u ucznia objawy mogące wskazywać na infekcję górnych dróg oddechowych np. gorączka, kaszel, należy niezwłocznie odizolować dziecko w odrębnym pomieszczeniu - gabinet pielęgniarki - z zapewnieniem minimum 2 metry odległości od innych osób i natychmiast zawiadomić rodziców w celu pilnego odebrania dziecka ze szkoły. Po opuszczeniu gabinetu przez ucznia pomieszczenie jest dezynfekowane i wietrzone.

 

Organizacja oddziałów przedszkolnych

od 1 września 2021 r.,

w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19

  • opracowana podstawie wytycznych przeciwepidemicznych Głównego Inspektora  Sanitarnegoz dnia 25 sierpnia 2020 r. dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole  podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego oraz instytucji opieki nad dziećmi w  wieku do lat 3 (Dz. U. z 2020, poz. 1337)

 

Ogólne zasady organizacji zajęć w oddziałach przedszkolnych

  • § 3  

1.     Jedna grupa liczy do 25 dzieci i przebywa w wyznaczonej, stałej sali:

- Oddział 3-4 latki – sala nr 11 na parterze,

- Oddział „0” 5-6 latki – sala nr 13 na parterze,

2.     Do grupy przyporządkowani są ci sami opiekunowie.

3.     Minimalna przestrzeń dla dziecka w sali nie może być mniejsza niż 1,5 m2  na 1 dziecko  ( powierzchnię sali wylicza się z uwzględnieniem mebli i innych sprzętów znajdujących się w niej).

4.     Z sali należy usunąć wszystkie przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie uprać i zdezynfekować.

5.     Wszystkie sprzęty i przedmioty  wykorzystywane przez dziecko lub nauczyciela należy dokładnie wyczyścić i zdezynfekować.

6.     Obowiązuje zakaz przynoszenia przez dziecko do przedszkola jakichkolwiek przedmiotów czy zabawek.

7.     Sale przedszkolne należy wietrzyć co godzinę.

8.     Poszczególne grupy dzieci w miarę możliwości nie mogą się ze sobą spotykać.

9.     Nauczyciele i pracownicy obsługi zachowują na terenie przedszkola między sobą dystans społeczny wynoszący minimum 1,5 metra.

10.  Rodzice przyprowadzający/odbierający dzieci do/z przedszkola  mają obowiązek zachować odległość od pracowników przedszkola, dzieci i innych rodziców wynoszący 1,5 metra.

11.  W wyjątkowych sytuacjach w szatni może być tylko jeden rodzic z dzieckiem.

12.  W okresie adaptacyjnym dziecka, jeden rodzic za zgodą dyrektora z zachowaniem wszelkich środków ostrożności (osłona nosa, ust, rękawiczki, tylko osoba zdrowa, u której w domu nie przebywa osoba na kwarantannie ani w izolacji w warunkach domowych) może chwilowo przebywać w sali przedszkolnej z zachowaniem dystansu społecznego co najmniej 1,5m.

13.  Dziecko przyprowadzone do przedszkola musi być całkowicie zdrowe, bez objawów chorobowych. Nie mogą być przyprowadzone dzieci z osłabioną odpornością  i chorobami przewlekłymi.

14.  Dzieci do przedszkola są odprowadzane i wybierane tylko przez osoby zdrowe.

15.  Rodzic jest zobowiązany do wyrażenia zgody na  pomiar temperatury ciała dziecka.

16.  W przedszkolu ogranicza się przebywanie osób trzecich do niezbędnego minimum   z zachowaniem wszelkich środków ostrożności.

17.  W ramach zapewnienia szybkiej komunikacji z rodzicami nauczyciel ma przygotowane do nich numery kontaktowe.

18.  Jeżeli nauczyciel zauważy niepokojące objawy choroby u dziecka, należy dziecko niezwłocznie odizolować w odrębnym pomieszczeniu z zapewnieniem minimum 2 metrów odległości od innych osób i natychmiast zawiadomić rodziców w celu pilnego odebrania dziecka z przedszkola.

19.  Dzieci będą przebywać na świeżym powietrzu na terenie przedszkola z zachowaniem możliwie maksymalnej odległości i zmianowości grup.

20.  Sprzęt na placu zabaw będzie dezynfekowany bądź regularnie czyszczony z użyciem detergentu.

21.  Należy w sprzyjających warunkach pogodowych wychodzić na świeże powietrze z zachowaniem odległości 2m od osób trzecich.

22.  Na placu zabaw w jednym czasie może przebywać jedna grupa przedszkolna.

23.  Kolejna grupa przedszkolna może skorzystać z placu zabaw po jego dezynfekcji.

24.  Nie należy organizować spacerów i wyjść poza teren przedszkola.

 

Zasady funkcjonowania  oddziałów przedszkolnychw związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19

  • § 4  

1.     Do przedszkola może uczęszczać wyłącznie dziecko zdrowe, bez objawów chorobowych  sugerujących chorobę zakaźną.

2.     Dzieci do przedszkola są przyprowadzane i odbierane  tylko przez  osoby zdrowe.

3.     Rodzice są zobowiązani do systematycznego przypominania dziecku  podstawowych zasad higieny (prawidłowego mycia rąk, zasłaniania ust i nosa  przy kichaniu  czy kasłaniu).

4.     Dzieci nie mogą przynosić do przedszkola  żadnych zabawek ani innych przedmiotów.

5.     Rodzice i prawni opiekunowie  przyprowadzający  dziecka do przedszkola mają zachować odstęp społeczny  w stosunku do innych rodziców i pracowników przedszkola  wynoszący 1,2 metra

6.     Rodzic jest zobowiązany  zapewnić dziecku, które ukończyło 4 rok życia  osłonę nosa  i ust.

7.     Rodzic jest zobowiązany oddać dziecko pod opiekę pracownika przedszkola          w wyznaczonej przestrzeni – wejście dolne od strony boiska.

W celu zminimalizowania kontaktów z uczniami innych klas rekomenduje się przyprowadzanie dzieci według harmonogramu schodzenia się ustalonego

z wychowawcami:

- Oddział przedszkolny „0” od godz. 7.55 – 8.05 po odebraniu przez pracownika przedszkola udają się do swojej  sali na parterze klatką schodową od strony stołówki;

- OP 3-4 latków od godz. 8.05 – 8.20 po odebraniu przez pracownika przedszkola udają się do swojej  sali na parterze klatką schodową od strony stołówki;

 Po zakończeniu zajęć w przedszkolu dzieci będą w wyprowadzane do rodzica przez pracownika przedszkola.

8.  Obowiązuje całkowity zakaz wchodzenia rodziców do sali i łazienek.

9.  W przypadku konieczności wejścia rodzica do przedszkola jest on zobowiązany zdezynfekować ręce oraz zabezpieczyć się w środki ochrony osobistej podczas przebywania na terenie przedszkola.

10.  Rodzice zobowiązani do bycia dostępnym pod zadeklarowanym numerem telefonu.

11.  W przypadku zaobserwowania przez  personel przedszkola  niepokojących objawów chorobowych dziecka, rodzic zostanie w trybie natychmiastowym poinformowany telefonicznie i ma obowiązek niezwłocznie odebrać dziecko z przedszkola.

12.  W ramach zapewnienia szybkiej komunikacji z rodzicami nauczyciel ma  przygotowane numery kontaktowe do rodziców.

13.  W przypadku wystąpienia jakichkolwiek objawów chorobowych nauczyciel niezwłocznie zawiadamia dyrektora przedszkola oraz rodziców.

14.  Po ustaniu objawów chorobowych i powrocie dziecka do przedszkola rodzic jest zobowiązany do ponownego napisania oświadczenia o stanie zdrowia dziecka.

 

Higiena, czyszczenie i dezynfekcja pomieszczeń i powierzchni

  • § 5  

1.     Przy wejściu głównym zostały umieszczone numery do kontaktu z inspekcją sanitarną w sprawie  koronawirusa +48 22 25 00 115 oraz numery alarmowe 999, 112.

2.     Przy każdym z wejść do budynku szkoły znajduje się płyn do dezynfekcji rąk, który jest regularnie napełniany  oraz informacja o obowiązkowej dezynfekcji rąk po wejściu do budynku.

3.     Pracownicy obsługi wyznaczeni przez dyrektora kontrolują, by osoby trzecie wchodzące do budynku szkoły - w tym rodzice uczniów - dezynfekowały dłonie lub zakładały jednorazowe rękawiczki, miały zakryte usta i nos oraz nie przekraczały obowiązujących stref przebywania (osoby te nie mogą wchodzić m. in. do sal lekcyjnych, toalet).

4.     Wszystkie toalety i sale lekcyjne są wyposażone w mydło do mycia rąk i/lub płyn do dezynfekcji. Należy regularnie myć ręce wodą z mydłem oraz dopilnować (wychowawcy i nauczyciele,  pracownicy obsługi), aby robili to uczniowie, w pierwszej kolejności po przyjściu do szkoły  oraz szczególnie przed jedzeniem, po powrocie ze świeżego powietrza i po skorzystaniu z  toalety. Zapewnia się regularne napełnianie dozowników z mydłem.  

5.     Dyrektor monitoruje codzienne prace porządkowe, szczególnie utrzymanie w czystości sal lekcyjnych, toalet, ciągów komunikacyjnych, dezynfekcji powierzchni dotykowych – poręczy, klamek i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach i pomieszczeniach spożywania posiłków, klawiatur, włączników oraz codzienne wietrzenie sal i korytarzy, ze szczególnym uwzględnieniem  zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w czasie, gdy okna są otwarte. 

6.      Pracownicy obsługi obowiązkowo zapoznają się z zaleceniami producenta, które znajdują się na opakowaniu środka do dezynfekcji w celu ścisłego przestrzegania czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń i przedmiotów.

7.     Pracownicy obsługi znają i stosują Procedurę dezynfekcji stanowiącą załącznik do niniejszego regulaminu.

8.     W toaletach oraz przy umywalkach w klasach są zamieszczone instrukcje prawidłowego mycia rąk, a przy dozownikach z płynem – instrukcje dezynfekcji.

9.     Na bieżąco dba się o czystość urządzeń sanitarno-higienicznych, w tym czyszczenie ich z użyciem detergentu lub dezynfekcję.

10. W szkole znajduje się pojemnik do wyrzucania zużytych środków ochrony osobistej – maseczek, rękawiczek.

11.  Sale lekcyjne należy wietrzyć nie rzadziej niż co godzinę w trakcie przebywania dzieci  w sali, w tym również przed rozpoczęciem zajęć.

12.  W sali gimnastycznej używany sprzęt sportowy oraz podłoga są myte detergentem lub zdezynfekowane po każdym dniu zajęć, a w miarę możliwości po każdych zajęciach.

13.  Nauczyciele obowiązkowo dbają o wywietrzenie sal lekcyjnych podczas przerwy śródlekcyjnej lub międzylekcyjnej. Wskazane jest również wietrzenie sal podczas zajęć.

Organizacja pracy kuchni i korzystania z dożywiania

  • § 6

1.      Przy organizacji żywienia w szkole (stołówka szkolna, kuchnia, jadalnia i inne pomieszczenia przeznaczone na spożycie ciepłych posiłków), obok warunków  higienicznych wymaganych przepisami prawa odnoszącymi się do funkcjonowania  żywienia zbiorowego, dodatkowo wprowadza się zasady szczególnej ostrożności dotyczące  zabezpieczenia pracowników. Powinna być zachowana odpowiednia odległość stanowisk  pracy wynosząca min. 1,5 m, a jeśli to niemożliwe – zapewnia się środki ochrony osobistej.  Szczególną uwagę należy zwrócić na utrzymanie wysokiej higieny stanowisk pracy,  opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców, a także  higieny osobistej. W przypadku kontaktu z uczniami i innymi pracownikami szkoły  pracownicy gastronomii powinni stosować maseczkę (rekomendowane maseczki  chirurgiczne).  

2.     Osobom pracującym w kuchni i na stołówce zaleca się częste i dokładne mycie rąk wodą z  mydłem albo dezynfekowanie osuszonych dłoni środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).

3.    Korzystanie z posiłków odbywa się w miejscu do tego przeznaczonym, zapewniającym  prawidłowe warunki sanitarno-higieniczne, zgodnie z zaleceniami w czasie epidemii.  Spożywanie posiłków odbywać się w tych samych grupach i z zachowaniem dystansu.  Odległość między stolikami powinna wynosić co najmniej 1,5 m. Przy zmianowym  wydawaniu posiłków odbywa się czyszczenie blatów stołów i poręczy krzeseł po każdej  grupie.

4.   Dzieci mogą spożywać posiłki i napoje przyniesione z domu. Posiłki mogą być przynoszone  w pojemnikach prywatnych i w nich spożywane.

5.    Nie należy organizować poczęstunków oraz wspólnej degustacji potraw.

6.   Wielorazowe naczynia i sztućce myje się w zmywarce z dodatkiem detergentu,  w temperaturze min. 60°C lub je wyparza.  

7.   Usuwa się dodatki (np. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetki) z obszaru sali  jadalnej. Mogą być one wydawanie tylko bezpośrednio przez obsługę. Dania i produkty są  podawane przez osobę do tego wyznaczoną/obsługę stołówki.  

8.   Szczególną uwagę należy zwrócić na utrzymanie wysokiej higieny mycia
i dezynfekcji stanowisk pracy, opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz  sztućców.

9.    Dyrektor monitoruje utrzymanie w czystości stanowisk pracy i sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców.

 

POSTĘPOWANIE

w przypadku podejrzenia zakażenia u pracowników szkoły

§ 7

1.     Wszyscy pracownicy zostali poinstruowani o zasadach wynikających z Procedur oraz  wprowadzonych w szkole szczegółowych rozwiązań.

2.     Do pracy w szkole mogą przychodzić jedynie osoby bez objawów infekcji lub choroby  zakaźnej oraz gdy nie mają nałożonego obowiązku kwarantanny lub izolacji domowej.

3.     W miarę możliwości podczas organizowania pracy pracownikom powyżej 60. roku życia  

lub z istotnymi problemami zdrowotnymi, które zaliczają osobę do grupy tzw.  podwyższonego ryzyka, stosuje się rozwiązania minimalizujące ryzyko zakażenia (np.  nieangażowanie w dyżury podczas przerw międzylekcyjnych, a w przypadku pracowników  administracji w miarę możliwości praca zdalna).

4.     Wyznacza się i przygotowuje (m.in. wyposażenie w środki ochrony i płyn dezynfekujący)  pomieszczenie lub wydziela miejsce, w którym będzie można odizolować osobę  w przypadku zaobserwowania objawów infekcji dróg oddechowych.

5.     Pracownicy szkoły zostali poinstruowani, że w przypadku wystąpienia objawów infekcji  lub choroby zakaźnej powinni pozostać w domu i skontaktować się
z lekarzem  podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać poradę medyczną, z której będą wynikały  dalsze czynności dla pracownika (oraz powiadomić pracodawcę o nieobecności). W razie  pogarszania się stanu zdrowia należy zadzwonić pod nr 999 lub 112. 

6.     W przypadku wystąpienia u pracownika będącego na stanowisku pracy niepokojących  objawów infekcji dróg oddechowych dyrektor szkoły w trybie natychmiastowym odsuwa  go od wykonywanych czynności, kieruje do domu
i informuje o konieczności pozostania w  domu oraz kontaktu z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej (uzyskanie porady  medycznej, z której będą wynikały dalsze czynności dla pracownika). W razie nagłego  pogarszania się stanu zdrowia należy zadzwonić pod nr 999 lub 112.

7.     W przypadku pracowników z potwierdzonym zakażeniem wirusem SARS-CoV-2, którzy  mieli kontakt z innymi osobami w szkole, dyrektor kontaktuje się telefonicznie ze stacją  sanitarno-epidemiologiczną.

8.     Należy bezwzględnie zastosować się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora  sanitarnego w zakresie dodatkowych działań i procedur związanych
z zaistniałym  przypadkiem.  

9.     Ustala się miejsca, w którym przebywała osoba z niepokojącymi objawami sugerującymi  zakażenie koronawirusem, oraz przeprowadzenie dodatkowego sprzątania zgodnie  z procedurami zakładowymi, a także zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki,  poręcze, uchwyty itp.). 

10. W przypadku potwierdzonego zakażenia SARS-CoV-2 na terenie szkoły należy stosować  się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.

11.  Ustala się listy osób przebywających w tym samym czasie w części/częściach szkoły, w  których przebywała osoba podejrzana o zakażenie, i zalecenie stosowania się do  wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie  www.gov.pl/koronawirus oraz www.gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały  kontakt z zakażonym.

12. Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra  Zdrowia dostępnych na stronach www.gov.pl/koronawirus oraz www.gis.gov.pl,

a także  obowiązujących przepisów prawa.    

 

Załączniki – instrukcje

§ 8

1. Mycia rąk:  

https://www.gov.pl/web/gis/jak-skutecznie-dezynfekowac-rece  

2. Dezynfekcji rąk:  

https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-skutecznie-dezynfekowac-rece/  

3. Prawidłowego zdejmowania maseczki:  

https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-maseczke/  
4. Prawidłowego zdejmowania rękawiczek:  

https://gis.gov.pl/aktualnosci/koronawirus-jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-rekawice/  

5. Wykaz produktów biobójczych:  

http://bip.urpl.gov.pl/pl/biuletyny-i-wykazy/produkty-biob%C3%B3jcze  

6. Zalecenia w zakresie systemów wentylacyjno-klimatyzacyjnych:  https://www.gov.pl/attachment/f08fa60b-ccd2-4666-b688-616c1f836876  

 

Postanowienia końcowe

§ 9

1.     Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania i obowiązuje do odwołania.

2.     Regulamin może być modyfikowany. O wszelkich zmianach osoby zainteresowane będą niezwłocznie zawiadamiane.

3.     Z powyższym regulaminem wraz z procedurami zostają zapoznani:

- pracownicy obsługi podczas odprawy roboczej,

- nauczyciele podczas zebrania Rady Pedagogicznej.

- rodzice i uczniowie poprzez zamieszczenie na stronie internetowej szkoły.

4.     Wychowawcy zapoznają uczniów z zasadami organizacji szkoły w tym z obowiązkami uczniów w zakresie higieny podczas spotkania organizacyjnego 1 września.

5.     Administratorem danych osobowych jest Szkoła Podstawowa im. Prymasa Tysiąclecia Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Starej Wsi, telefon kontaktowy: /018/ 445- 19- 25 lub e-mail: sp_starawies@op.pl

Dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celach związanych z realizacją wyżej wskazanych celów przez Administratora i nie będą przetwarzane dla celów marketingowych lub w sposób zautomatyzowany.

 

NA GÓRĘ